Cuando:
6 noviembre, 2021 a las 9:50 – 14 noviembre, 2021 a las 10:50 Europe/Madrid Zona Horaria
2021-11-06T09:50:00+01:00
2021-11-14T10:50:00+01:00
Donde:
La Bayka
Carrer de Buenos Aires
19, 08902 L'Hospitalet de Llobregat
Barcelona
Contacto:
La Pupila Produccions
+34 679 51 62 61

La titellaire brasilera Juliana Notari proposa un taller intensiu de creació de marionetes des de la connexió corporal, visceral i subjectiva amb la matèria escollida per a la composició de textura, dramaticitat i gestualitat. El curs es fa a l’espai La Bayka (veure aquí), a l’Hospitalet del Llobregat del 6 al 14 de novembre de 2021.

DADES TÈCNIQUES

El TEMPS TOTAL del taller serà de 24 hores. Es realitzarà durant 4 dies amb una dedicació de 6 hores diàries. DATES:   Dissabtes i diumenges 6, 7, 13 i 14 de novembre 2021​ HORARI:   11h a 14h i 15:30h a 18:30h​ PÚBLIC:   10 participants (artistes, educadores o persones interessades en la investigació escènica i visual) ESPAI:   Espai La Bayka C/ Buenos Aires, 19 baixos 2 (Hospitalet de Llobregat)​ PREUS:   250€ per persona (materials inclosos) 230€ per persona – per a sòcies d’Unima Catalunya 1 beca per a persones amb baixos recursos​

INSCRIPCIONS:   lapupilaproduccions@gmail.com   I   679 51 62 61 Taller dissenyat i impartit per Juliana Notari   I  20 anys de cia. Marionete Livre Més informació aquí.

​L’elecció de les matèries que componen la construcció de la marioneta, per la Juliana, defineix el moviment i tota l’existència de l’objecte que serà animat. Juliana Notari té una forma molt peculiar i personal de construir les seves marionetes i també de relacionar-se amb aquest art. El pensament és espiral i dins tot procés de creació es passa moltes vegades pels mateixos punts, sempre canviant la mirada i la perspectiva.

​Totes les etapes del procés es barregen i es separen contínuament. És la incansable acció de morir i viure, d’observar i sentir el que és la part i el que és el tot, contínuament. Totes les marionetes de la Juliana Notari estan fetes amb <auto-matèries>, és a dir, amb elements que habiten la seva vida, la seva història, les seves arrels, les seves mirades i els seus amors, etc. Des de robes del passat, la infantesa, fins a fulles seques d’arbres que l’artista trobà pel camí, pel seu nomadisme. Fils, fibres, sang, quaderns del passat, objectes de persones estimades o desconegudes que cridaren l’atenció de la Juliana.

 

L’any 2011, durant la seva internació a residències d’avis a França per a la investigació de la vellesa, un dels seus punts d’interès era la textura de la PELL de la gent gran. Durant els 6 mesos de residència, la Juliana va observar el procés d’oxidació de matèries orgàniques com fruites i verdures en comparació als cossos envellits dels habitants de les residències. D’aquesta manera, va crear catàlegs de pells, amb molts tipus de textures, com a resultat de moltes barreges i simbiosis. Ella les anomena “textures vives i visuals”.

​Des de l’inici de la seva trajectòria d’investigació, els ULLS i la mirada són elements essencials i fonamentals per a la pràctica de la marioneta i també per avançar els experiments en aquest àmbit artístic. Quina és la mirada que defineix la mirada? Com ulls fabricats amb matèries diverses es comuniquen amb els ulls de carn de l’ésser humà? Com fabricar ulls cinètics? Quina és la influència de l’elecció de les matèries per a què la mirada funcioni en l’acció dramàtica? Quina és la tríade entre els ulls de la marionetista, els ulls de la marioneta i els ulls de l’espectadora? Aquestes són algunes de les preguntes que recorren la investigació empírica i filosòfica de la mirada de la marioneta.

 

La marioneta té COR. En llengua guaraní existeix la paraula Ñe’ẽ que vol dir paraula, però també ànima, presència, veu i també la veu dels ocells i altres animals. Hi ha un lloc al cos, una mica més avall del cor, que es diu Ñe’ẽ. Des d’aquest punt es manipula una marioneta. Té a veure amb l’eix de l’objecte i amb la relació dels eixos dels cossos que treballen el passatge de vida i mort, el gran gest de l’art de les marionetes. Pensar un cor, l’espai interior, l’equilibri, l’ànima… La presència és la connexió amb el cinetisme, amb el motor, l’espurna que fa que una marioneta existeixi i actuï.

PROCÉS I CRONOGRAMA

Podem pensar que el taller està dividit en tres processos que es barregen, sempre.

Són els següents:

1. Investigació de les matèries

En aquesta etapa totes les persones del taller investigaran matèries orgàniques i sintètiques que formen part de la vida, del quotidià. Farem una investigació col·lectiva, de matèries que són contemporànies i utilitàries, com per exemple teles de cotó i papers. Després, la Juliana acompanyarà els processos de recerca personals i íntims de cada participant. Amb molta experimentació crearem un gran laboratori de pells i textures.

2. Construcció  de l’ésser

A partir de la immersió investigativa de les matèries i les pells, entrarem en la construcció de la marioneta, de l’ésser. Com tot el procés és personal i íntim, des de la recerca de les matèries, l’ésser ho serà també. Aquesta marioneta esdevindrà una part del cos de les persones participants, feta amb les vísceres i en connexió extrema i profunda. La Juliana acompanyarà cada participant en el seu procés. Farem també processos col·lectius tant d’investigació com de construcció. No hi ha una tècnica pre-definida.​

3. Moviment i ànima

L’estudi de la gestualitat del nou ésser i de les seves capacitats i incapacitats cinètiques és la base d’aquesta etapa. Cada participant organitzarà un estudi del moviment i crearà una partitura d’accions amb la marioneta. Realitzarem un treball exhaustiu de connexió cos-objecte, treballant des de la idea de vida i mort, contínuament.

JULIANA NOTARI

Artista brasilera, titellaire, directora, pedagoga i performer. Té fascinació pels ulls i les mans de la gent. Pot observar durant dies el camí que les formigues fan a les parets. Des de fa 20 anys es dedica a l’art de la marioneta i les seves possibilitats de fusió i de construcció. Des de l’elecció de la matèria fins a la composició de la gestualitat i els detalls mínims, passa per totes les etapes de la creació d’una obra. Treballa per a la difusió del titella contemporània i ha presentat seus espectacles i pedagogia arreu del món, especialment a Mèxic, Argentina, Colòmbia, Bolívia, Letònia, Korea, Portugal, República Txeca, Itàlia, Suïssa, França i Espanya, entre altres països.

El 2021-2022 realitza el projecte “20 anys de Marionete Livre – Commemoració i Manifest”

La Marionete Livre és un moviment nòmada que la Juliana Notari defensa i difon en aquests 20 anys de trajectòria a través de les seves obres marionetesques i els seus procesos pedagògics d’intercanvi de coneixements i experiències pel món.